Friday, March 27, 2009

Jakarta 20-23/03/09











20-23.03.09 yang lepas aku bersama mama dan adik tercinta bercuti ke Jakarta. Mulanya dalam perancangan pergi berempat tapi diatas kesilapan teknikal seorang lagi tak dapat turut serta walaupun tiket pergi balik sudah dibeli. Apa nak buat, masalah peribadi jadi penghalang.

Sebelum ni aku hanya sempat melihat dikaca tv sahaja tentang gambaran ibu kota Indonesia tersebut. Tapi kini aku mampu melihat dengan mata sendiri kota Jakarta tersebut. Walaupun sentiasa dipenuhi dengan orang ramai dan jalanraya sesak hampir disetiap masa, namun suasananya tetap meriah dan menghiburkan. Kerana apa? Kerana warga-warganya mesra masyarakat. Hubungan sesama meraka agak kuat. Tidak seperti di Malaysia yang bersikap pentingkan diri sendiri dan tidak pedulikan orang lain.

Disana pilihan makanan agak banyak. Aku sendiri asyik makan tak sudah-sudah. Dalam sehari entah berapa kali aku makan agaknya. Makin bulat lah perut aku ni. Huhu. Tapi tak apa, walaupun bulat di perut, namun tetap kacak dipandang wanita-wanita diluar sana. ^_* . Bercerita tentang kekacakan aku ni, aku nak cakap sikit yang mana gadis-gadis di Jakarta tersebut sungguh cantik-cantik. Mata ni sampai berpusing-pusing melihat kecantikan wajah ciptaan Allah tersebut. Bukan bermakna gadis-gadis di Malaysia tak cantik, tapi pada pandangan aku secara peribadi, gadis disana lebih cantik dan kelihatan menarik. Disini banyak yang gendut berbadan bulat. Disana jarang-jarang gadis berbadan gempal. Jadi tak hairan lah jika ramai lelaki Malaysia yang memilih untuk berkahwin dengan gadis Indonesia. Aku ni pun kalau boleh nak aja kawin dengan orang sana. Tapi kalau aku kawin dengan orang sana, macam mana pula dengan gadis-gadis di Malaysia ni? Tak kawin pula mereka nanti. Huhu.

Sepanjang 2-3 hari tersebut, aku sempat berkunjung ke tempat-tempat popular disana seperti taman impian jaya dunia fantasi ancol, monas, mangga dua, tanah abang, gelodok dan banyak lagi. Tapi yang paling menarik adalah di monas dan ancol. Jika di Malaysia terdapat menara kl dan menara kembar petronas. Disana pula bangunan kebanggaan dan mercu tanda negaranya adalah Monas. Yang menariknya disitu adalah keluasannya yang agak besar dan kedudukannya yang strategik. Terletak ditengah-tengah kota dan dikelilingi dengan bangunan-bangunan pencakar langit. Memang sesuai dijadikan tempat beriadah dan menenangkan fikiran. Berjalan-jalan disitu sahaja sudah cukup melelahkan. Tapi bagus juga untuk membakar lemak di sarang perut aku ni. Yang sayangnya adalah aku tak berkesempatan naik ke puncak bangunan tersebut. Yang beratur tunggu giliran punyalah ramai. Aku ni paling menyampah bab-bab menunggu ni. Daripada lama menunggu, baik aku pergi ke tempat lain saja. Hati tak sakit, masa pun tak terbuang.

Banyak lagi aku nak cerita, tapi aku akan sambung di hari lain. Sabarlah menanti ya. ^_^

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




8 comments:

Anonymoussaid...

weh!balik2 baju yg sama ko pakai...balik2 sluar yg sama ko pakai....g kedai baju tu...g mkn baju tu...g kenduri kwn baju tu....adoi...

belikan awek baju pandai....baju sendiri tak reti nk beli?kalau tak reti nak beli,atleast tukar2 la dgn baju yg sedia ada tu....

wakakakakakakakakakakakakaka!!!!!!

zairysaid...

orang kayo leh lah jalan2 cari makan nih.

mat skodengsaid...

bro, kawin jer lah dengan minah sana. tak yah susah-susah cari kat sini lagi. sampai bila nak membujang. aku ni dah ada anak. nak tambah bini lg ni. hehe.

fajridil adha said...

anon -->> wei, waklu la.haha. baju aku ada byk beb. xkan asyik nak tukar2 baju je beb. kang org ckp aku ni blagak plak. tp klau pakai baju sama pun, tetap macho beb. huhu..

zairy -->> org biasa pun leh jalan2 gak.

mat skodeng -->> hehe.akan dipertimbangkan. awek sana montok2,awek sini gemok2.haha ^_^

nard elainy said...

dgn family ek?mak awak cantek..hee

Cik Mawar said...

montok n gemuk lain ko?
pelik nie.,., ish ish

missmysarasaid...

pewiitt...encemnyer dier....

fajridil adha said...

nadia -->> mama sy mmg cantik. anak dia lgla ensem. kui kui kui..

cik mawar -->> lain. mmg berbeza.. awk kena belaja lg ni.hehe

missmysara -->> tq2. ingatkan xtau td sy ni ensem. haha ^_^

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise