Tuesday, January 6, 2009

Saman



Aku memang tak setuju dengan penguatkuasaan penggunaan tali pinggang tempat duduk belakang yang tengah rancak penguatkuasaannya sekarang ini. Pada aku tujuan dikuatkuasakan undang-undang ini hanyalah untuk menebalkan lagi kantung pihak polis, jpj dan kerajaan. Mana tidaknya, saman yang dikenakan adalah tinggi iaitu RM 300, bukannya RM 3 atau RM 30. Yang buat aku panas hati, pihak polis dan jpj beriya-iya sangat buat operasi sana sini, tapi sedarkah mereka bahawa mereka sendiri tak patuhi undang-undang tu. Selama aku hidup, rasanya belum pernah aku nampak polis atau jpj pakai tali pinggang keselamatan di dalam kenderaan mereka. Jadi janganlah sibuk-sibuk nak menyaman jika diri sendiri tak patuhi undang-undang. Berikan contoh terbaik terlebih dahulu sebelum nak lakukan sesuatu tindakan. Tidak adil sama sekali jika pihak penguatkuasa seperti mereka dikecualikan dari tindakan undang-undang atas alas an tugas. Dengan menggunakan slogan “Tegas, Adil, Berhemah”, secara terang-terangan slogan yang digunakan mereka sudah tak dipatuhi. Jadi cermin muka sendiri dahulu sebelum nak menyaman atau mencari kesalahan orang lain. Sekian buletin jam 3.00 petang.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Post




11 comments:

mat_prixsaid...

aku setuju!!! sejak azali lagik aku memang tak respect pihak penguatkuasa di malaysia nih. marah ni x(

missmysarasaid...

aah btol 2...sy tersangat la stuju..mmg diorg xde pon pakai seatbelt...pastu nk saman org lak,dah la tgh2 mlm pn de roadblock,hangin je..huh nk marah nie...arggh... :|

Anonymoussaid...

Tegas pada pembangkang, Adil pd kroni, Berhemah menerima rasuah. tu maksud slogan yang digunakan. :(

kembarasaid...

mereka pandai menyaman sahaja. tak tau bagaimana rasanya jika diri mereka sendiri disaman.renung2kan dan fikirkan sejenak. :s

janggut pendeksaid...

apa guna bertegas dengan undang2 duniawi sdangkan undang2 ukhrawi diabaikan? :?

atok said...

polis sial.
ahah

Sarah said...

No comment

larahatisaid...

sy pon setuju ape yg awk ckp tuh..polis,jpj mmg jahat.mkn rasuah kuat..eee...GERAM nye!!!

sabiqahAnuar said...

sokom 100%..setuju..setuju..saya pon da lama hangin ngn slogan yg hanya sekadar slogan tu!!! tak serupa bikin...huuu

zanli said...

...ibubapa yg perihatin akan sentiasa menasihati anaknya supaya tidak merokok walaupun si ayah sendiri merokok..

rastisaid...

polis kita memang puratanya bangang nam mampos!!!

 
© Copyright 2009 Fajridil  |  Template by Asral Enterprise